• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 16 (1398)
دوره دوره 15 (1397)
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
دوره دوره 10 (1392)
دوره دوره 9 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
صالح آبادی, ابراهیم. (1395). بررسی جامعه‌شناختی مصرف موسیقی (مطالعه موردی جوانان سبزوار). فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران, 13(1), 83-101.
ابراهیم صالح آبادی. "بررسی جامعه‌شناختی مصرف موسیقی (مطالعه موردی جوانان سبزوار)". فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران, 13, 1, 1395, 83-101.
صالح آبادی, ابراهیم. (1395). 'بررسی جامعه‌شناختی مصرف موسیقی (مطالعه موردی جوانان سبزوار)', فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران, 13(1), pp. 83-101.
صالح آبادی, ابراهیم. بررسی جامعه‌شناختی مصرف موسیقی (مطالعه موردی جوانان سبزوار). فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران, 1395; 13(1): 83-101.

بررسی جامعه‌شناختی مصرف موسیقی (مطالعه موردی جوانان سبزوار)

مقاله 6، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 48، بهار 1395، صفحه 83-101  XML اصل مقاله (561.17 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
ابراهیم صالح آبادی
دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده
     شناخت سلیقه‌ها و ترجیحات افراد جامعه در مصرف کالاهای فرهنگی ازجمله موسیقی می‌تواند مشخص‌کننده نوع و ساختار روابط اجتماعی و میزان تعامل افراد در قشرهای مختلف اجتماعی باشد. مصرف هر موسیقی معانی دارد که می‌تواند انعکاس وضعیت زندگی یک جامعه یا گروه باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعه‌شناختی مصرف موسیقی در بین جوانان سبزوار با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و تکنیک پرسشنامه بر روی 400 نفر از جوانان صورت گرفته است. روش نمونه‌گیری، طبقه‌ای و سپس خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب گردید. نتایج نشان داد که مصرف موسیقی به‌صورت معکوسی با دین‌داری رابطه معنی‌دار دارد. به این معنا که با افزایش دین‌داری شخص از میزان مصرف موسیقی، میزان علاقه به موسیقی خارجی، فعالیت موسیقیایی و میزان علاقه به خواننده‌های زن کاسته و بر میزان علاقه به خوانندگان مرد افزوده می‌گردد. بین میزان سرمایه فرهنگی پاسخگویان و مصرف موسیقی توسط آن‌ها ارتباط معناداری وجود دارد. با افزایش سرمایه فرهنگی، مصرف موسیقی شخص در تمامی ابعاد آن افزایش می‌یابد. پایگاه اجتماعی والدین؛ میزان مصرف، علاقه، فعالیت، شناخت و کاربری موسیقیایی را توضیح می‌دهد و مصرف موسیقی خارجی و علاقه به خواننده­های زن نمایانگر این است که شخص از وضعیت نابسامانی برخوردار است.
کلیدواژه‌ها
موسیقی؛ جامعه‌شناختی؛ دین‌داری؛ سرمایه فرهنگی؛ جوانان؛ سبزوار
عنوان مقاله [English]
Sociological study of music consumption (case study of Sabzevar youth)
نویسندگان [English]
Ebrahim SalehAbadi
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 99
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.