3
کارشناس ارشد جامعه شناسی _دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران
چکیده
اوقات فراغت از جمله پدیدههای مهم و شایان توجهی است که بیتوجهی به آن، پیامدها و بازتابهای نگرانکننده از جمله بیماریهای اجتماعی، روانی و انحرافات اجتماعی را به دنبال دارد. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی،اقتصادی، فرهنگی با نحوه گذران اوقات فراغت میباشد.
روش تحقیق، پیمایشی و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه بستهپاسخ محققساخته میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه، دربرگیرنده کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر نقده به تعداد 17177 نفر در سال تحصیلی 90- 1389 نفر بوده که از این تعداد، 376 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی به عنوان حجم نمونه مورد مطالعه، انتخاب شده است. دادههای حاصل نیز، با استفاده از نرم افزارspssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس یافتههای تحقیق:
میانگین گذران اوقات فراغت دانشآموزان پسر بیشتر از دختران میباشد. همچنین یافتههای تحقیق رابطه بین متغیرهای اصلی تحقیق و نحوه گذران اوقات فراغت را تأیید میکند. در نهایت با استفاده از رگرسیون چند متغیره، دو متغیر سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی 34 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردهاند. همچنین تأثیر متغیر مستقل سرمایه فرهنگی بر متغیر وابسته بیشتر از سایر متغیرها بوده است.
عباس زاده, محمد, مبارک بخشایش, مرتضی, معروف پور, مینا. (1392). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی با نحوه گذران اوقات فراغت در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر نقده (90_1389). تغییرات اجتماعی - فرهنگی, 10(3), -.
MLA
محمد عباس زاده; مرتضی مبارک بخشایش; مینا معروف پور. "بررسی رابطه سرمایه اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی با نحوه گذران اوقات فراغت در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر نقده (90_1389)". تغییرات اجتماعی - فرهنگی, 10, 3, 1392, -.
HARVARD
عباس زاده, محمد, مبارک بخشایش, مرتضی, معروف پور, مینا. (1392). 'بررسی رابطه سرمایه اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی با نحوه گذران اوقات فراغت در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر نقده (90_1389)', تغییرات اجتماعی - فرهنگی, 10(3), pp. -.
VANCOUVER
عباس زاده, محمد, مبارک بخشایش, مرتضی, معروف پور, مینا. بررسی رابطه سرمایه اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی با نحوه گذران اوقات فراغت در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر نقده (90_1389). تغییرات اجتماعی - فرهنگی, 1392; 10(3): -.